Laiturit mökille toimitettuna ( valmiit )
Hyvän laiturin rakentaminen ( tee se itse laiturit )
Laiturin toimitus paikkakunnat

Laituri on täysin valmis, ja kun asiakkaalla
on pari talkoomiestä, laiturit laitetaan ran-
taan ihan parissa tunnissa. Kuljetus tapah-
tuu veteen menevällä peräkärryllä, ja jos ton-
tilla ei ole veteenlasku mahdollisuutta, las-
kemme laituri-paketin veteen lähimmältä ve-
teenlaskupaikalta, uitamme perämoottorilla
loppumatkan, paikasta, sopimuksesta riippuen.
Ylivoimaisesti nopein tapa päästä eteenpäin laituri rakentamisessa.

Yhteistyökumppanimme mökkitalkkarit voivat
avustaa, nostaa - laskea laiturit, keväisin - syksyisin.

Laiturit kannattaa ensin tuoda rantaan ja
suorittaa alustava ankkurointi ennen ranta-
kiinnityksen suunnittelua. Laiturit, joissa on
kehittämämme ankkurointi-metodi, pohjasta
riippuen pysyvät paikoillaan laituri teräs run-
gon läpi pudotettavien ankkurointi paalujen varassa.

Ankkurointi menetelmä on eri kuin pohjaan
juntattavat paalut. Pudotettavat ankkurointi-
paalut voidaan kesällä nostaa ylös hetkeksi,
uittaa laituri hiukan kauemmaksi ja pudottaa
tolpat uudestaan pohjaan. Tämä on tarpeellis-
ta, jos ranta on loiva ja veden laskiessa ranta-
viiva pakenee metrikaupalla ulapallepäin.
Kun rantaviiva pakenee, kiinteässä rantakiin-
nityksessä olevat laiturit usein retkottavat kuivalla maalla ponttoonien varassa. Pahempaa vielä, pohjaan hiertyvät laituriponttoonit kulu-
vat puhki.

Rantakiinnitys mahdollisuus on luonnollisesti
kaikissa laitureissamme vakiovaruste. Laituri
kannattaa kuitenkin tuoda rantaan, ottaa
käyttöön, jolloin näkee mikä onkaan sovelias
rantakiinnitys.

Tärkein mitta laituri rakentamisessa on väli:
rantakiinnitys- rantaa lähin laituriponttonin
kulma. Jos tämä etäisyys on liian lyhyt esim.
vain 2-3 metriä, ottaa ensimmäinen laituri-
ponttoni pohjaan ja hiertyy puhki.

Paras ratkaisu on pitkä käytävä, ( teräsrunko, pituus 6 m), jossa laituriponttoni on tarpeeton.

Pitkä käytävä ei ole kertaakaan ollut liian
pitkä. Laituri halutaan tietysti lähelle rantaa.
Jos käytävää riittää, vedetään käytävä ja
laituri maalle päin, jolloin rantakiinnitys on helpompi. Sivuillamme olevat laituri-kuvat
kertovat paremmin.

Suuri pinnanvaihtelu ( veden korkeuden
vaihtelu ) on olosuhde, jossa tarvitaan pitkä käytävä. Jos käytävä on lyhyt, suuret pinnanvaihtelut vievät lyhyen käytävän liian jyrkäksi, eikä siinä ole mukava kävellä. Pitkä käytävä on loivempi.

Toimitus sisältyy varauksella sivustollam-
me oleviin hintoihin. Toimitusehto on toi-
tuskohtainen siten, että kohtuuttoman
vaikeat toimitukset, ( rantaan ei pääse,
pitkä vesimatka, talkoohenkilökunnan puut-
tuminen, jne) aiheuttavat lisäveloitusta.

Hyvän laiturin rakentaminen on vaativaa. Aalloilla on aikaa nitkuttaa ruuviliitokset
löysiksi.

Veden pinnankorkeuden vaihtelu asettaa
vaatimukset niin käytävän pituudelle kuin päädyn kellun ta ominaisuuksille.

Tahtoi tai ei, vieressä on tyynellä ilmalla vatupassi, joka kertoo, uiko laituri eri veden pinnan korkeuksilla suorassa vai ei.

 

Talvi on rankka olosuhde laiturille, jätettiin
laituri sitten veteen jäiden ruhjottavaksi tai
nostettiin kuivalle maalle.

Ankkurointivoimat lisättynä laituriin kiinni-
tettyjen veneiden tarvitsemilla ankkurointi-voimilla, tulee kohdistaa runkorakenteeseen.

Vaakasuorassa oleva tasorakenne, jota vesi välillä kostuttaa ja aurinko välillä polttaa,
vaatii erityistä huolenpitoa.

Vertailuna mainitaan rakennusten katot,
joiden katemateriaaleihin kiinnitetään eri-
tyistä huomiota.

Hyvän laiturin suunnittelu vaatii pitkällistä
tuotekehitystä. Suurin työ laiturin rakentami-
sessa on suunnittelu- ja insinöörityö. Vuosien kuluessa suunnittelemalla laiturin kokemusten perusteella uudestaan ja uudestaan olemme kehittäneet tee se itse laiturit.

toimituspaikka:Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Kainuu, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Itä-Suomi,Pohjois-Suomi, Järvi-Suomi, Päijät-Häme, Pirkanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Pielinen, Saimaa, Kallavesi, Puulavesi, Päijänne. Pinnankorkeuden vaihtelu mökkitalkkari venelaituri vesille lasku kuumasinkitty teräsrunko esijännitetty laiturit , laiturin
rakentaminen, Laituri: Kuopio, Jyväskylä, Varkaus, Savonlinna, Lahti, Lappeenranta, Mikkeli, Varkaus, Imatra, Pieksämäki, Pieksänmaa, Kangasniemi, Joroinen, Rantasalmi,
Savonlinna, Enonkoski, Heinävesi, Savonranta, Kerimäki, Punkaharju, Sulkava, Puumala, Ristiina, Mäntyharju, Pertunmaa, Hirvensalmi, Mikkeli,Anttola, Juva, Haukivuori, Kangas-
lampi, Varkaus, Leppävirta, Suonenjoki, Rautalampi, Tervo, Karttula, Kuopio, Vehmersalmi, Tuusniemi, Kaavi, Juankoski, Nilsiä, Siilinjärvi, Keitele, Vesanto, Maaninka, Pielavesi, Kiuruvesi, Vieremä, Sonkajärvi, Iisalmi, Lapinlahti, Varpaisjärvi, Rautavaara, Nurmes, Liperi, Ilomantsi, Polvijärvi, Juuka, Lieksa, Kontiolahti, Eno, Outokumpu, Joensuu, Rääkkylä,
Kitee, Kesälahti, Rautjärvi, Orimattila, Lahti, Hollola, Hämeenkoski, Nastola, Asikkala, Padasjoki, Sysmä, Hartola, Multia, Kinnula, Perho, Lestijärvi, Tohmajärvi lisää synonyymeja kesämökki huvila dachaPudasjärvi, Taivalkoski, Kuusamo, Suomussalmi, Ristijärvi, Hyrynsalmi, Kajaani, Sotkamo, Kuhmo, Suomenniemi, Savitaipale, Taipalsaari, Ruokolahti, Imatra, Parikkala, Uukuniemi, Joutseno, Lemi, Lappeenranta, Luumäki, Ylämaa, Pihtipudas, Kivijärvi, Viitasaari, Kyyjärvi, Kannonkoski, Karstula, Saarijärvi, Äänekoski, Sumiainen, Konne-
vesi, Uurainen, Suolahti, Laukaa, Hankasalmi, Keuruu, Jyväskylä, Jyväskylän MLK, Muurame, Jämsänkoski, Toivakka, Jämsä, Korpilahti, Leivonmäki, Luhanka, Joutsa, Hartola, Sysmä, Kuhmoinen, Virrat, Ruovesi, Vilppula, Mänttä, Juupajoki, Längelmäki, Orivesi, Rantsila, Oulainen, Pulkkila, Kestilä, Piippola, Pyhäntä, Ylivieska, Haapavesi Kärsämäki, Nivala, Sievi, Haapajärvi, Reisjärvi, Pyhäjärvi, Valtimo, Vuolijoki, Vaala, Paltamo, Puolanka, Utajärvi
Laiturin rakentaminen itsekantavalle rungolle

Laituri saa hyvät uinti- ja kuormitusominai-suudet, kun siinä on jäykkä runko. Isommat
laiturit uivat vakaammin ei pelkästään suu-
remman massansa ansiosta, vaan myös järe-
ämpi runko autta asiaa.

Laiturin kulmat ovat kriittinen alue. Kun kak-sikin henkilöä veneeseenmenotilanteessa on kulmalla, tarvii rungon välittää tarvittava kellutus- ja vastapainovoima. Jos runko antaa kulmasta periksi, ainakin varpaat kastuvat.

Itsekantavan rungon periaate on tunnettu mm.
autoista ( F1 monokokki ) ja säiliöautoista. Periaate on, että käytetään ne materiaalit,
jotka on pakko joka tapauksessa laittaa, siten että niistä muodostuu jäykkä runko.

Esimerkiksi maitoautossa on pakko olla säiliö ruostumattomasta teräksestä; tehdään sitten säiliöstä jäykän muotoinen ja pannaan pyörät alle. Erillistä runkoa ei tarvita.

Tee se itse laituri paketissa ne materiaalit, jot-ka laituriin on joka tapauksessa laitettava; ponttoonit, kannen juoksut ja kuumasinkityt kiinnikkeet, kulmien vahvistukset, kootaan jäykäksi komposiitiksi. Tuloksena on erittäin jäykkä ja ominaisuuksiinsa nähden kevyt ja edullinen ratkaisu.

Tee se itse laituri paketin mukana saat pont-
toonit ja rakennekiinnikkeet tukevan rungon kokoamiseksi ja ennenkaikkea testatun,
hyväksi todetun suunnittelun.

Verholautojen kiinnitys, ankkurointipisteet, käyntisillan saranointi ja uimaportaiden kiin-
nitys ovat valmiina rakennepaketissa.
Mukana seuraa yksityiskohtainen rakennusohje.

Hankittavaksi jää painekyllästetty puutavara,
ja ammattitaitoinen kirvesmies, mikäli koke-
musta ei omasta takaa ole. Kun laituri raken-netaan tontilla, voi työstä saada kotitalous- vähennystä.

Uimalaituri, käyttö ja ominaisuudet:

- kävellään keskellä laituria uimaan ja hakemaan vettä
- laiturin alla ei käytännössä ole tarpeeksi kantavuutta
- penkeillä istumiseen
- rungon tulee olla tukeva kestääkseen jatkuvaa laineiden
- nitkutusta
- rantakiinnityksestä etäisyys rantaa lähimmän ponttoonin
- kulmaan tulee olla riittävän pitkä, jotta matalalla vedellä
- ponttooni ei ota pohjaan ja että käytävä ei mene liian
- jyrkäksi kävellä

uimalaituri - venelaituri vertailu

Venelaituri, käyttö ja ominaisuudet:

- laiturilla kävellään rantautumis ja -lähtötilanteessa siten että
- pari täyskasvuista pitelee kiinni kun pari muuta nousee venees-
- tä tai veneeseen
- laiturin alla tulee olla kantavuutta varalla tarpeeksi, että n. 400 kg
- liikkuva kuorma ( ihmiset ja varusteet ) voivat liikkua laiturilla
- vakiokuorman- (laiturin oma paino ) lisäksi
- rungon tulee olla tukeva kestääkseen jatkuvaa laineiden nitkutusta
- rantakiinnityksestä etäisyys rantaa lähimmän ponttoonin kulmaan
- tulee olla riittävä, jotta matalalla vedellä ponttooni ei ota pohjaan
- ja että käytävä ei mene liian jyrkäksi kävellä

Yleistä
Laituri, niillä kaikilla on kuitenkin samat
perusvaatimukset ja kun niistä usein
puhelimessa kesku stellaan, olen merkan-
nut sivuille näitä vaatimuksia ja ominai-
suuksia muistilistaksi. Valtaosa asiakkais-
tamme on teknisen koulutuksen saaneita
henkilöitä. Pitäisikö nyt olla ylpeä, että
asiantuntijat arvostavat, vai hävetä, että
muille ei osaa myydä. Ensin käsitellään
laiturin vaatimukset ja sitten rakenteet.

Rantaa lähimmän ponttoonin
uintisyvyys matalan veden aikana
Olipa ponttooni mistä tahansa materiaa-
lista, se ei saa hiertää pohjaan. Vedellä
on aikaa työstää ponttooni puhki ( n. 130
milj kertaa käyttöaikana ).

Laituri; kansikorkeus
Vaikkakin kansikorkeus on myös maku-
asia, lyövät laineet matalalle laiturille
helpommin.
Laituri; kantavuus
Laiturilla on kahdenlaista kuormaa. Staatti-
nen kuorma on laiturin omapaino ja kiinteät
rakenteet. Dynaaminen kuorma on laiturilla
liikkuvat ihmiset ja liikuteltavat välineet.
Esimerkiksi; huonolla kelillä vene rantautuu
laituriin, pari ihmistä menee auttamaan laitu-
rin laidalle pitelemään venettä, samalla pari
ihmistä varusteineen nousee veneestä samalle
laidalle. Laidalla on yhtäkkiä ylimääräistä kuor-
maa 400 kg ja se kantavuus mikä on laiturin
toisella puolella ei auta asiaan yhtään mitään.
Teollisuudenhaarallamme on ikävä tapa ilmoit-
taa ponttoonin kokonaistilavuus kantavuutena.
Esimerkiksi 500 mm korkean ponttoonin tulisi
upota tuo 500 mm saavuttaakseen luvatun
kantavuuden; seuraava kilo veisi sen jo poh-
jaan.
Laituri käyttäytyy paremmin, jos sen staattinen
kuorma ei ylitä 35 prosenttia ponttoonien teo-
rettiisesta kokonaiskantavuudesta. Mikäli lai-
turille laittaa penkin, on penkin alla oltava
riittävästi kantavuutta myös niille ihmisille,
jotka penkillä istuvat.
Veden korkeuden vaihtelu
Useimmissa paikoissa veden korkeus vaihtelee
jopa metrin. Kulkusillan tulee olla saranoitu ja
riittävän pitkä. Matalan veden aikana lyhyt
kulkusilta menee liian jyrkäksi kävellä. Vaik-
ka vesi olisi syvää heti rannassa, on silti syytä
käyttää pitkää kulkusiltaa ja aloitettava laituri
hiukan sisempää rannasta.
Laituri; kestävyys
Kun katselee muutaman vuoden ikäisiä laiturei-
ta rannoilla huomaa, että osa on kunnossa mut-
ta valitettavan usein runko on pettänyt ja
verhoilu jäänyt hoitamatta. Kun nyt ajattelee,
että kyseessä on vaakasuora taso, johon aurin-
ko polttaa, siitepöly ja roskat kerääntyvät ja
talvella lumikuormakin kertyy, tulee mieleen
mökin katto, jonka kestävyyteen on investoitu
kovastikin. Kattoa ei kuitenkaan jatkuvasti
keinuta vesi, joka löysyttää puuruuvit ja kat-
toa ei kokonaisena siirretä pari kertaa vuodes-
sa maihin ja takaisin veteen. Siirto vaatii run-
golta ominaisuuksia. Kunnon laituri ei todel-
lakaan ole terassi, jonka alle on lisätty pont-
toonit.
Suunta X
Suunta Y
Laituri, rakenteen tarkastelu
  • Jäykkä runko tarvitaan jotta;
    - laituri on vakaampi
    - laituri kestää jatkuvaa veden nitkutusta
    - laituri kestää siirtoja
  • Itsekantava runko rakennetaan suunnassa X
    yhdistämällä juoksun jäykkyys ( aika pieni ),
    ponttoonin jäykkyyteen ( suhteellisen pieni ).
    Syntyy I-palkki, jonka ylälaippana on juoksu,
    alalaippana ponttooni ja uumana erikoisvalmis-
    teiset rakennekiinikkeet. Nyt on jäykkä!
    Ei toteudu peräkkäisillä ponttooneilla, kos-
    ka keskelle jää heikko kohta.
    Ei onnistu millä tahansa kiinnikkeillä.
  • Suunnassa Y tarvittava jäykkyys saadaan yhdistämällä
    kaksi päälekkäistä ontelopalkkia hitsaamalla siten, että kul-
    manmuutokset rasituksen alla minimoituvat. Mallit, joissa
    kansikorkeus on rakennettu korkeammaksi ( 55 cm, 70 cm, ),
    rakenne on vieläkin jäykempi, - myös X-suunnassa.
    ( kts. Lujuusoppi IV )
  1. Ponttooni, muoto; ponttoonissa myydään vangittua ilmaa kellutukseeen. Luonnonlakien mukaan eniten ilmaa pienimpään pinta-alaan sisältää pallo ( tämänvuoksi ilmapallo on pyöreä ).
    Pallojen kiinnittäminen laiturin alle olisi kuitenkin työlästä.
  1. Ponttooni muoto alhaalla tulee olla sellainen, että se väistää aallon voiman ylöspäin ( vrt. veneen keula ). Tästä seuraa pie-
    nemmät ankkurointivoimat ja sitä kautta pienemmät rasitukset
    laituriin. Jäätymistilanteissa ponttooni pääsee 'pakenemaan'
    ylöspäin. Muoto auttaa myös laituria ylösvinssatessa.
  1. Ponttooni muoto ylhäällä tulee olla sellainen, että vesi ja roskat
    eivät pysy siinä mädättämässä rakenteita ( vrt. harjakatto ).
Laituriponttoonit, tarkastelu 1.
Laituriponttoonit, tarkastelu 2.
  1. Ponttoonin tulee olla jatkuva, jotta se antaa
    rakenteelle jäykkyyttä, kaksi tai usempia laituri ponttooneja peräkkäin ei toimi samalla tavalla.
  1. Veden kondensoituminen ponttoonin sisälle.
    Kun ponttooni valmistuksessa suljetaan, sulkeu-
    tuu sen sisään muutama gramma vettä, joka
    siellä sitten kondensoituu ja hyörystyy lämpötilan
    mukaan. Vettä ei keräänny lisää kondensoitumalla
    ponttoonin sisään, koska se on ilmatiivis. Toinen
    asia on auton polttoainetankki, joka hengittää
    korkin kautta.
    Mikäli ponttoonin sisällä on vettä, kysymyksessä
    on vuoto, - joka kerta!
Laituriponttoonit, tarkastelu 3.
Kuvan mukainen kuormitustilanne tapahtuu,
kun useita ihmisiä nousee yhtäaikaa laiturin
sivusta veneeseen tai veneestä.
  1. Ponttoonin korkeus; poikkileikkauskuvassa tarkastelussa vasemmalla laituri,
    jossa 4 kpl 400mm ponttooneja, leveys 2,5 m, kansikorkeus 50 cm. Oikealla
    laituri, jossa 2 kpl 500 mm ponttooneja, leveys 2,5 m, kansikorkeus 50 cm.
    Kuormitetaan laiturit lineaarisella kuormalla 180 kg/m (sama kuin500 mm
    ponttoonin kantavuus ). Kun hyödynnetään 500 mm ponttoonin koko kan-
    tavuus se uppoaa 500 mm. Tupla 400 ( kantavuus 240 kg/m ) vastaa kuor-
    maan nopeammin ja laiturin kansi kallistuu vain puolet. Laituri on vakaampi.
    Huomataan myös, että laiturin vastakkaiselle puolelle rakennettu kantavuus
    ei auta, vaan laituri kallistuu sen ympäri.
kuva1 kuva2 kuva3 kuva4 kuva 5 kuva 6 kuva 7

Pitkä kulkusilta tarvitaan

  • suuriin pinnanvaihteluihin
  • viemään yli roskaisen vesijättömaan; välillä puolet sillan pituudesta menee jo tähän
  • viemään rantaa lähimmäinen ponttooni tarpeeksi
    syvään veteen matalankin veden aikana
  • jyrkissä rannoissa
  • kaikki sillat pituus 6 m, esijännitetty, sinkitty runko
Laiturit; huolto
Laituri; kannen huolto
  • nykyajan painekyllästetty kansimateriaali ei
    kestä säitä kuten ennen,
  • mikäli kansimateriaalia ei vuosittain huolleta,
    menee se harmaaksi ja tikkuiseksi ( samoin
    kaikki terassit, pihakeinut yms. ),
  • suojaus tehtävä jo ensimmäisenä vuonna ja
    sen jälkeen keväisin,
  • suojaus pysäyttää UV-säteilyn vaikutuksen, mutta ei palauta tapahtunutta vahinkoa,
  • väri on syytä valita vaaleaksi, koska sitä vuosittain lisätään,
  • laiturissa voi olla eri värisävyjä,
  • älä käsittele laituriasi liukkaaksi,
  • kannen peseminen ja peittäminen talveksi auttaa,
Laituri; varastointi
  • mikäli laituri on vedetty pölkkyjen päälle talveksi,
    vahvista tukipisteet,
  • lumikuorma saattaaa olla jopa 200 kg/neliö,
  • lisäksi laiturin oma paino,
  • runko kestää, mutta ponttooni voi antaa periksi
moottorilautta ( asiakkaan tekemä )
  • lautan pituus 6,0 m
  • lautan leveys 2,5 m
  • ponttoonit 4 kpl 400 x 6,0 m,
  • päät viistottu
  • moottori 10 hp
kuva1 kuva2 kuva3 kuva4 Ponttoonilautta
Saunalautta ( asiakkaan tekemä )
  • lautan pituus 8,0 m
  • lautan leveys 4,6 m
  • ponttoonit 8 kpl 400 x 8,0 m,
    päät viistottu
Porukan pienvenesatama 2,5 x 15,0 m
  • 6 osakasta kokosi laiturin
    yhteensä 90 työtunnissa jään päällä
  • ponttoonit 4 kpl 400 x 15 m
  • 9 kpl rakennekiinnike
  • laituri ankkuroitu pylväsrivistön
    väliin
                   
  leveys ( m )
    2,5
4 pont.
3,2
5 pont.
3,9
6 pont.
4,6
7 pont.
5,3
8 pont.
6,0
9 pont.
 
Päädyt 4,5 1 739:- 2 234:- 2 723:- 3 205:- 3 686:- 4 189:-  
  pituus
( m )
6,0 2 231:- 2 876:- 3 472:- 4 103:- 4 729:- 5 350:-  
  8,0 2 932:- 3 740:- 4 574:- 5 393:- 6 217:- 7 036:-  
    10,0 3 611:- 4 620:- 5 634:- 6 645:- 7 656:- 8 667:-  
    12.0 4 301:- 5 500:- 6 714:- 7 913:- 9 122:- 10 326:-  
 
    1,0 1,3 Puisen kaiteen kiinnikkeet  
  Kulkusillat

6,0

635: 735:-

140:-/puoli

 
    hinnat sisältävät alv 24 %, rahtikulut lisätään hintaan  
Tee se itse laituripaketti hinnasto
Paketti sisältää:
- ponttoonit
- kiinnikkeet
- pultit
- ohjeet
- puutavarahankintalistan
Paketti ei sisällä:
- mitään puutavaraa
- kansiruuveja
- ankkurointitarpeita
- rahtia
- kulkusiltaa
  • suorat mallit
  • T-mallit
  • pakkauksen leveys n. 1,2 m (sopii rekkaan)
  • pakkauksen pituus = pisin ponttoonipituus
  • kokoamisohjeissa hankittavan puutavaran yksityis-
    kohtainen lista
  • Koolausväli 75 cm
  • koolausta kohden täyspitkä 400 mm:n ponttooni
  • 2 kpl päätykiinnike päätyverhoilun tukevaan kiinnitykseen
  • Kiinnikeväli n 1,6 m
  • Pitkät kulkusillat ja niiiden saranointi valmiina
  • Luja rakenne
  • Ankkuriketjujen paikat valmiina
  • Kulmanvahvistukset sisäpuolelta
  • Pitkät kulkusillat ja niiiden saranointi valmiina
  • suorat mallit
  • T-mallit
  • leveydet 6 m:n saakka
  • pituudet 12 m:n saakka
  hinta kansi-
korkeus
kulkusilta pääty kantavuus ponttoonit paino
SS425613 (suora tai T-malli ) 4 100:- 45 cm 1,3 x 6 2,5 x 4,5 2 000 4 kpl 400 x 4,3 170 + 550
SS625613 ( suora tai T-malli ) 5 150:- 45 1.3 x 6 2,5 x 6 2 700 4 kpl 400 x 5,8 170 + 825
ST825613 ( suora tai T-malli ) 5 950:- 45 1,3 x 6 2,5 x 8 3 600 4 kpl 400 x 7,8 170 + 1 100
käytävässä kaiteet + 190:-/puoli myös muita kansikorkeuksia    
hinnat sisältävät alv 24 %     kysy myös muita malleja
Laituri hinnasto, laiturit 400
Kuvassa loiva, matala ranta
  • laiturin pituus 12 m
  • kulkusilta ilman ponttooneja 6 m
  • laituri ankkuroitu ketjuilla
  • kulkusilta saranoitu päätyyn
  • kulkusilta irti rannassa
    ' pölkyn päällä '
Ponttoonikiinnikkeet
  315 400 500
sinkku 26:- 44:-  
tupla 43:- 75:-  
hinnat €/kpl alv 24 % + toimituskulut
9
Laituriponttoonit hinnasto
  halkaisija ( mm )   toinen pää viistetty   nettokantavuus ( kg )   paino ( kg/kpl )  
m 315 400 500   315 400 500   315 400 500   315 400 500  
1,0 55:- 95:- :-           71 113 176   9 16 25  
1,5 68:- 121:- :-           107 170 265   12 22 35  
2,0 82:- 146:- :-   113:- 188:-     142 227 353   15 28 45  
3,0 102:- 192:- :-   133:- 234:- :-   213 340 529   22 40 64  
4,0 134:- 245:- :-   165: 287:- :-   284 453 705   28 52 84  
5,0 159:- 293:- :-   190:- 335:- :-   356 567 882   35 64 103  
6,0 190:- 341:- :-   221:- 383:- :-   427 680 1058   41 76 122  
8,0   444:- :-     486:- :-     907 1411     99 161  
10,0   534:- :-     576:- :-     1134 1764     123 200  
12,0   641:- :-     683:- :-     1360 2116     147 239  
  hinnat €/kp, sisältävät alv 24 %, toimituskulut lisätään   seinämän paksuus   7 10 13  
Piela-Putki Oy
Timo Teelahti
Puustellintie 42
72 400 Pielavesi
040 - 507 0050
017 - 862 001
timo.teelahti@
laituri-laiturit.fi
Sijainti
kartalla
laiturin valinta
vaatimukset
laituri rakenne
laiturin huolto
tee se itse laiturit
valmiit laiturit
laituriponttoonit
puhelinpäivystys
tervetuloa
Laituri, laiturit, laituriponttoonit, tee se itse laiturit, työlautta,
saunalautta , lauttasauna, tee se itse pienvenesatama
Syksyn 2014 kotisivut .Artikkeli Savon Sanomissa aiheesta Ruuskasen rantarojekti
Ponttoonilautan kuvia tässä linkissä
Laiturin 2,5 x 4,5 kuvasto tässä linkissä. Tein jälleen kotisivut itse - laiturit paremmat kuin kotisivut.
Piela-Putki OY
040 507 0050
timo.teelahti@laituri-laiturit.fi
Laiturit
Laituriponttoonit ja kiinnikkeet
1
Tee se itse laiturit ja lautat
Kylpytynnyrilautta, CE merkintä
tee-se-itse-laiturit7
nuoli
nuoli
10varaukset
1varalla
5varalla